Officials

Om een wedstrijd in goede banen te leiden zijn tussen de 20 en 30 volwassenen nodig. De werkzaamheden variëren van scheidsrechter, kamprechter, starter, tijdwaarnemer, keerpuntcommissaris, jurysecretariaat, trainer, ploegleider tot aan de catering. Voor elke zwemclub is het een doorlopende strijd om voldoende mensen enthousiast te maken. De wedstrijden van GZV  worden mede mogelijk gemaakt door de ouders die zich beschikbaar hebben gesteld voor de functie van official van de KNZB. (Dit varieert van scheidsrechter, kamprechter, starter, jurysecretaris, tot tijdwaarnemer en keerpuntcommissaris).

Na een korte cursus waarin alles op zwemgebied wordt duidelijk gemaakt, kan men tijdwaarnemer worden, waarna men zich bezig mag houden met het opnemen van de gezwommen tijden en het toepassen van de reglementen.

Omdat voor deelname aan wedstrijden een vereniging een vooraf bepaald aantal officials moet hebben zijn er dus nooit teveel! Het laatste jaar zijn veel officials gestopt.  Aan vooral de ouders van de nieuwe selectieleden en iedereen boven de 16 jaar doen wij daarom hierbij een dringende oproep om ons korps te versterken. Heus, een leuke hobby wordt uw deel. En als u het toch al leuk vind om uw zoon of dochter te zien zwemmen, dan staat u als official op de eerste rij!

Klik hier om de indeling van de officials per wedstrijd in te zien of te downloaden.

Klik hier om de diskwalificatielijst te downloaden en in te zien.